Onderwijs van hoge kwaliteit is voor universiteiten het grootst van belang. Hoewel het wenselijk is dat ook andere aspecten van hoge kwaliteit zijn, is de belangrijkste taak van een universiteit het opleiden en voorbereiden van haar studenten op een succesvolle carrière. Dit is dan ook een belangrijk aandachtspunt van TBR voor zowel Nederlandse als internationale studenten.
Opnamebeleid
Studenten kunnen niet altijd fysiek aanwezig zijn bij het hoorcollege i.v.m. bijzondere omstandigheden. Zij willen het gemiste hoorcollege terugkijken om geen studievertraging op te lopen. Het huidige opnamebeleid verhindert een optimale voorbereiding op het tentamen. TBR stelt zich op de volgende standpunt:
- De college-opnames worden opgenomen en minstens twee weken voor het tentamen opengesteld;
- Voor de student die het college heeft gemist in verband met persoonlijke omstandigheden, wordt de college-opname opengesteld tot een week na het gemiste college;
- Voor de actieve student wordt de college-opname opengesteld tot het eerstvolgende college van het desbetreffende vak.
Tentamenbeleid
De procedurele regels omtrent de tentamens zijn niet eenduidig. Niet elke vakgroep houdt zich ten eerste aan de deadline voor het bekend maken van de tentamenuitslagen. Hierdoor weten studenten niet hoe hun studievoortgang eruitziet, terwijl het volgende collegeblok al is begonnen. TBR is om deze reden van mening dat elke vakgroep de deadline van bekendmaking van de tentamenuitslagen niet mag overschrijden. Daarnaast pleit TBR voor het verminderen van de avond- en weekendtentamens. Deze staan voor de studenten in de weg aan een goede studieplanning. Niet van elke student kan worden verwacht dat die zich gedurende de avonduren kan concentreren en studenten kunnen niet worden verplicht om in het weekend een tentamen te maken.
Ten tweede plaats niet elke vakgroep een oefententamen met antwoorden op Brightspace. Momenteel werkt TBR al aan de invoering van een beleid dat vakcoördinatoren en docenten verplicht om studenten voorafgaand aan een tentamen ten minste twee oefententamens met antwoorden te verstrekken. Dit zal er namelijk voor zorgen dat studenten begrijpen hoe zij examenvragen moeten beantwoorden en dat zij worden getest op hun kennis van de
cursusinhoud in plaats van op hun vermogen om te ontcijferen wat een vraag eigenlijk vraagt.
TBR signaleert ten derde dat de deuren van de tentamenzalen te kort voor de aanvang van het tentamen opengaan. TBR is van mening dat de deuren van de tentamenzalen bij elk tentamen minimaal tien minuten vóór de aanvang van het tentamen opengaan, zodat studenten de tijd hebben om zich te installeren. Dit zal de huidige situatie, inhoudende dat de deuren van de tentamenzalen soms slechts vijf minuten voor het tentamen worden geopend, ten gevolge waarvan studenten niet genoeg tijd hebben om op adem te komen nadat ze hun tafel hebben gevonden, verlichten.
Ten vierde pleit TBR, met het oog op een betere kwaliteit van het onderwijs, voor verplichte vakevaluaties voor vakken met een laag slagingspercentage. Momenteel is dit al het geval, aangezien de faculteit vakken beoordeelt waarbij de resultaten lager zijn dan gewoonlijk. Dit gebeurt echter niet transparant. TBR is van mening dat studenten op de hoogte moeten worden gebracht van de inhoud van een dergelijke beoordeling, voor welke vakken en wanneer de beoordeling plaatsvindt en het resultaat van de beoordeling. In het algemeen is een grotere transparantie van de beoordelingsprocedure – hoe dan ook uitgevoerd – gewenst.
Tot slot bestaat op dit moment met betrekking tot de inzage van tentamenresultaten geen vast beleid. Sommige tentamens zijn gedurende een bepaalde periode alleen digitaal in te zien, terwijl andere tentamens alleen fysiek in te zien zijn. Het is onredelijk om van studenten te vergen dat zij op een specifiek, niet vooraf aangekondigd moment, hun tentamen kunnen inzien. TBR stelt zich op het punt dat ieder tentamenresultaat digitaal moet zijn te raadplegen binnen een redelijk tijdsbestek. Daarnaast dient het moment van fysieke inzage, mocht een digitale inzage niet mogelijk zijn, vooraf binnen een redelijke termijn worden gecommuniceerd met studenten.
Zachte knip
Het afgelopen studiejaar was het laatste waarin er sprake was van de ‘zachte knip’. Tot maximaal vijftien bachelor/premaster ECT’S konden op deze manier, onder voorwaarden, worden meegenomen in de masterfase. Aankomend studiejaar is er daarentegen sprake van de harde knip. Geen enkel vak bachelor/premaster vak mag worden doorgeschoven naar de masterfase. TBR pleit ervoor om de zachte knip wederom in te voeren. Het is onredelijk om de toegang tot de masterfase te ontzien als studenten slechts enkele vakken missen. Daarnaast zijn de gevolgen van de coronapandemie voor sommige studenten nog steeds merkbaar.
Werkgroepen
Het aankomend jaar zullen de werkgroepen in het eerste blok van het eerste bachelor jaar verplicht worden voor studenten. TBR neemt het standpunt in om de deelname aan werkgroepen niet te verplicht te stellen. Het is niet redelijk om studenten uit te sluiten van deelname als niet deel hebben genomen aan een werkgroep. TBR wil daarom het academische karakter van onze opleiding benadrukken. Het academisch karakter ziet immers op de eigen verantwoordelijkheid van onze studenten.
Neurodivergente studenten
TBR staat voor betere faciliteiten voor de neurodivergente studenten. Momenteel krijgen neurodivergente studenten meer tijd voor het tentamen. Vanwege de aard van neurodiversiteit, is dit niet nuttig. Voor een neurodivergente student kan het moeilijk zijn om zich te concentreren wanneer andere studenten in en uit de tentamenzaal lopen. Daarom zal TBR meer bekendheid en transparantie geven aan de andere diensten die de faculteit momenteel aanbiedt. Voorts zal TBR de mogelijkheid onderzoeken om collegeslides eerder aan neurodivergente studenten te verstrekken en nagaan welke wijzigingen kunnen worden aangebracht in de examenvoorwaarden voor dergelijke studenten. Ten slotte wil TBR een forum oprichten waarbij neurodivergente studenten hun wensen en wat zij nuttig achten kenbaar kunnen maken.
Stageplekken
Een deel van de studenten wil graag een juridische stage lopen voor het opbouwen van een CV. TBR is van mening dat de faculteit meer zou kunnen doen om studenten te informeren over beschikbare stageplekken. De docenten kunnen studenten tijdens het college op de hoogte stellen welke stageplekken er mogelijk zijn.
Studieboeken
Veel studenten kampen met een studieschuld. Deze kan oplopen door het steeds weer moeten kopen van de benodigde studieboeken. TBR ziet graag dat studenten de mogelijkheid hebben om hun studieboeken op de faculteit te verkopen. Wij willen verwezenlijken dat studenten vóór de aanvang van elk blok de tweedehands studieboeken kunnen kopen op de faculteit.